Latest news

You are here

Galastacija

Ķerras, ragaviņas un kāpostu rīves no Rīgas vagonbūves rūpnīcas

Reti kurš zina, ka  gultiņa, kurā tika gulēts bērnībā vai ragaviņas, kuras stūma mamma, bija ražotas Rīgas vagonbūves rūpnīcā. Plaša patēriņa cehā tika ražotas kāpostu rīves, ko rudeļos izmantoja skābētu kāpostu gatavošanai ziemai, gludināmie dēļi, divu riteņu ķerras un pat ledusskapji.

Latvijas valsts dzelzceļu formastērpam 100!

Attēlā: Pielikums 1923. gada 16. aprīļa noteikumiem nr. 225 Par dienesta apģērbiem dzelzceļu darbiniekiem.  

Sniegtīris – dzelzceļa ziemas darbu varonis

Spēcīga snigšana un puteņi Latvijā reiz nebija retums, tāpēc cīņai ar sniegu, kā to sauc paši dzelzceļnieki, gatavojās jau savlaicīgi. Tam lielākoties lietoja sniegtīrus, kā arī sniega sētas un aizsargstādījumus jeb dzīvžogus un neiztrūkstošs bija roku darbs ar lāpstu un ledus cirtni.

Attēlā: Sniega tīrīšana un izvešana 20. gs. 30. gados. Foto autors nezināms

2020. gada muzeja jaunieguvums – Hugh Carlile portrets

2020. gada muzeja jaunieguvums – gleznas dāvinājums no Vācijas, no Hjū Kārlaila ģimenes pēctečiem.

Sliežu autobuss – dzelzceļa un automobiļu rūpniecības sacensības dalībnieks, krīzes laikā

Ekonomiskāku, ērtāku, mūsdienīgāku pasažieru pārvadāšanas līdzekļu meklējumi pa dzelzceļu, lai aizstātu smagnējās tvaika lokomotīves, 20. gs. 20.–30. gados notika ļoti aktīvi. Eļļu ugunī šajā procesā pielēja automobiļu ražotāju pašpārliecinātība, ka dzelzceļu laiks ir pagājis. Konkurence starp auto un dzelzceļiem bija asa kā vārdos, tā darbos.

Jaunieguvums 2020 – foto ar Meitenes staciju

2020. gada vasarā saņēmām muzejam dāvinājumu – vēsturiskās fotogrāfijas ar Meitenes staciju, kas papildina mūsu Meitenes stacijas teritorijas fotogrāfiju kolekciju. Attēlā viena no tām. Kāds tad ir Meitenes stacijas, kas atrodas Zemgales līdzenumā, stāsts?

Muzeja kolekcijā mūdienu dzelzceļa formas tērps

Vakardiena ir jau vēsture. Tāpēc Dzelzceļa muzejs arī savā kolekcijā glabā un uzņem priekšmetus, kas liecinās par dzelzceļu Latvijā arī pirms 10 gadiem, un no senākiem 20. gadsimta sākuma formas tērpiem un uzplečiem līdz pat mūsdienu formas apģērbam tiks veidota kopējā aina, kā attīstījusies dzelzceļnieku profesija, tās drošības, komforta un estētikas standarti.

Anna Kogbetlijanc un biedrība “Dzelzceļniece”

Iedvesmojoša sieviete dzelzceļa vēsturē – Anna Kogbetlijanc, biedrības “Dzelzceļniece” priekšsēdētāja, aktīva sabiedriskā darbiniece, skolotāja 20. gadsimta sākumā. Viņas enerģija visvairāk tika veltīta sieviešu tiesību aizstāvēšanai un rūpēm par bērniem. “Dzelzceļniece” ir pirmā uz aroda principiem dibinātā latviešu sieviešu organizācija.

Fotogrāfija, kas dzelzceļu vēsturi padara emocionālāku

Pastkartes izmēra fotogrāfija, kurā redzami Zasulauka stacijas darbinieki 1935.gadā, manu uzmanību piesaistīja ar vizuālo risinājumu.  Tajā redzami darbinieku portreti, kas ieskauj zīmētu stacijas ēku un tvaika lokomotīvi.

2019. gada jaunieguvums – shēmas, iespieddarbi un dokumenti par 123. Ceļu daļu

2019. gadā kā ievērojamākais un apjomīgākais Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma papildinājums – kolekcionāra, dzelzceļa pētnieka Daiņa Puncula dāvinājums: shēmas, iespieddarbi un dokumenti no Latvijas Valsts dzelzceļu 123. Ceļu Meistara (CM-123, Dobeles apgabals dzelzceļa līnijā Glūda–Liepāja) vēsturisko darba materiālu mapes.