Dzelzceļu līniju Latvijā būvniecības hronoloģija
Kustības atklāšanas gads |
Līnijas nosaukums, īpašnieks |
Līnijas garums |
Sākotnējais sliežu platums |
1860. g. |
St. Pēterburga – Varšava, posms Rītupe (Schogowa) – Daugavpils |
179 km |
1524 mm |
1861. g. |
Rīga – Daugavpils (Dünaburg). Rīgas - Daugavpils dzelzceļa sab., no 1894. gada valsts īpašumā |
218 km |
1524 mm |
1862. g. |
Daugavpils – Zemgale. Galvenā Krievijas dzelzceļu sabiedrība, no 1894. gada valsts īpašumā |
24 km |
1524 mm |
1866. g |
Daugavpils – Vitebska līnijā dzelzceļa posms Daugavpils – Indra (Balbinowo), 1868. - Polocka, 1868. - Vitebska, 1868.– Orla, 1871. - Caricina (Volgograda),. Rīgas – Daugavpils dzelzceļa sab., no 1894. g. – valsts |
76 km |
1524 mm |
1868. g. |
Rīga – Jelgava (Mitau), Rīgas – Jelgavas dzelzceļa sabiedrība, no 1894. g. – valsts |
. 43 km |
1524 mm |
1871. g. |
Liepāja (Libau) – Kaišadori, dzelzceļa posms Liepāja – Vaiņode (Wainoden), Liepājas dzelzceļa sabiedrība, no 1877. gada Liepājas – Romnu dzelzceļa sabiedrība, no 1891. gada – valsts |
67 km |
1524 mm |
1872. g. |
Rīga – Mīlgrāvis (Mülengraben), Rīgas – Dinaburgas dzelzceļa sabiedrība, no 1894. gada – valsts |
11 km |
1524 mm |
1873. g. |
Rīga – Bolderāja, Rīgas – Dinaburgas dzelzceļa sabiedrība, no 1894. gada – valsts |
18 km |
1524 mm |
1873. g. |
Radvilišķi – Grīva (Kalkuhnen), Rīgas – Jelgavas dzelzceļa sabiedrība, no 1894. gada – valsts |
32 km |
1524 mm |
1873. g. |
Jelgava – Mažeiķi, posms Jelgava – Reņģe |
75 km |
1524 mm |
1877. g. |
Rīga – Tukums, Rīgas – Tukuma dzelzceļa sabiedrība, no 1891. g. Rīgas – Dinaburgas dzelzceļa sabiedrība, no 1895. g. valsts |
58 km no Zasulauka |
1524 mm |
1889. g. |
Rīga – Pleskava posms Rīga – Valka, valsts, 1921. gadā pārnaglots uz 1524 mm |
164 km no Zemitāniem |
1524 mm |
1897. g. |
Valka – Pērnava (750 mm) posms Valka –Rūjiena - Ipiķi - Moisakīla, Vidzemes pievedceļu sabiedrība, no 1918. gada – valsts |
67 km |
750 mm |
1900. g. |
Liepāja – Aizpute (Hasenpoth), Liepājas – Aizputes dzelzceļa sabiedrība, no 1938. g. valsts (750 mm). 1964. g. slēgta līnija Liepāja – Aizpute |
49 km |
1000 mm |
1901.–1904. g. |
līnijā Maskava – Ventspils (Windau) atklāti posmi - 1901. g. Tukums – Ventspils un Krustpils (Kreutzburg) – Zilupe (Rosenowskaja) - Maskava, 1904. g. Tukums – Jelgava – Krustpils. Maskavas – Ventspils – Ribinskas dzelzceļa sab., no 1918. g. valsts |
456 km |
1524 mm |
1902. g. |
Abrene – Sita, valsts |
67 km |
1524 mm |
1903. g. |
Valka – Pļaviņas (Stockmannschof) (750 mm) posmi Valka – Žuldiņi, Ape – Pļaviņas. Vidzemes pievedceļu sabiedrība, no 1918. gada – valsts, posms Pļaviņas – Gulbene 1915 .- 16. g. pārnaglots uz 1524 mm. Ekspluatācijā Pļaviņas – Gulbene, Gulbene – Alūksne |
210/176 km |
750 mm |
1912. g. |
Ainaži – Valmiera - Smiltene, Valmieras pievedceļu sabiedrība, no 1918. līdz 1924. gadam – valsts, 1940. gadā nacionalizēta |
113 km |
750 mm |
I Pasaules karš |
|||
1913.g. |
Liepāja – Ziemupe (neekspluatē) |
40 km |
600 mm |
1915. g. |
Priekule – Skoda, posms Priekule – Kalēti, vācu armija |
20 km |
1435 mm |
1915. g. |
Jelgava – Tilzīte, posms Jelgava – Meitene, vācu armija |
33 km |
1435 mm |
1916. g. |
Ieriķi – Gulbene, krievu armija |
105 km |
1524 mm |
1916. g. |
Gulbene – Sita, krievu armija |
22 km |
1524 mm |
1916. g. |
Sita – Aleksandropole, krievu armija, izmantots Sitas – Rēzeknes 750 mm dzelzceļa būvei |
12 km |
1524 mm |
1916. g. |
Ropaži – Endzeliņmežs (750 mm), būvēja krievu armija, 1924. g. slēgta līnija Ropaži – Endzeliņmežs |
18 km |
750 mm |
1916. g. |
Ropaži – Ādaži (600 mm) būvēja vācu armija, netika ekspluatēts |
12 km |
600 mm |
1916. g. |
Ikšķile – Kranciems (600 mm), būvēja vācu armija, netika ekspluatēts |
14 km |
600 mm |
1916. g. |
Meitene – Bauska (600 mm), būvēja vācu armija |
33 km |
600 mm |
1916. g. |
Dubeņi – Rucava (600 mm), būvēja vācu armija, (no 1922.gada Liepāja – Rucava), 1932.gadā pārnaglots uz 750 mm,1960. g. slēgta līnija |
41 km |
600 mm |
1916. g. |
Pāvilosta - Alsunga (600 mm), būvēja vācu armija,1926. g. slēgta līnija Pāvilosta - Alsunga |
|
600 mm |
1916. g. |
Aizpute – Saldus (600 mm), būvēja vācu armija, 1929. g. slēgta līnija Aizpute – Saldus |
|
600 mm |
1916. g. . |
Valtaiķi – Laidi (600 mm), būvēja vācu armija,1926.g. slēgta līnija Valtaiķi – Laidi |
|
600 mm |
1917. g. |
Ventspils šaursliežu tīkls (600 mm), Ventspils – Mazirbe - Stende, Cīruļi – Roja, Valdgale – Engure, būvēja vācu armija |
138 km, 33 km, 26 km |
600 mm |
1916. g. |
Viesītes šaursliežu dzelzceļa tīkls (600 mm): Jēkabpils – Nereta, Siliņi Aknīste, Viesīte – Daudzeva, būvēja vācu armija |
60 km 48 km 36 km |
600 mm |
Latvijas Republika |
|||
1929. g. |
Glūda – Liepāja, valsts. Celtniecība uzsākta 1925. g., valsts |
156,5 km + 7,13 km |
1524 mm |
1930. g. |
Sita - Bēzpils, valsts |
21,4 km |
750 mm |
1932. g. |
Liepāja – Alsunga, ar atzarojumu Kursa - Pāvilosta, valsts, 1944. gadā pārnaglots uz 1435 mm, 1945. gadā pārnaglota uz 1524 mm |
30 km |
750 mm |
1934. g. |
Sita – Rēzekne, valsts, 1965. g. slēgta līnija |
78,6 km |
750 mm |
1934. g. |
Ventspils – Dundaga, valsts |
50,8 km |
600 mm |
1934. g. |
mežu dzelzceļi: Ogre – Laubere, Inčukalns – Allaži, Siliņi – Elkšņi, Plintiņi – Raķukrogs, valsts, nodoti Mežu ministrijai |
37,2 km 22,9 km 30,8 km 13,1 km |
600 mm |
1934./35. g. |
Pakalnieši – Kūdupe, valsts, 1944. g. slēgta līnija |
29,9 km |
1524 mm |
1935. g. |
Alsunga – Kuldīga, valsts, turpinājums Liepājas – Alsungas līnijai |
750 mm |
|
1935. g. |
Madona – Lubāna, valsts, 1990. g. slēgta līnija Madona – Lubāna. |
35,1 km |
1524 mm |
1936. g. |
Krustpils – Jēkabpils, valsts, 1944. g. līnija slēgta |
4,3 km |
1524 mm |
1937. g. |
Rīga - Ērgļi (posms Rīga – Suntaži 1935.g. 26. nov.), valsts |
97,5 km (no Jāņavārtiem) |
1524 mm |
1937. g. |
Rīga – Rūjiena, valsts |
139, 60 km (no Mangaļu st.) |
1524 mm |
Latvijas Republikas okupācijas periods 1940. – 1991. |
|||
1944. g. |
Alsunga – Ventspils, vācu armija, 1996. g. slēgta līnija Liepāja – Alsunga – Ventspils |
1945. gadā pārnagloja uz 1524 mm |
1435 mm |