„Ritekļu vēsture Latvijā” 1858.–1940. gads
Ekspozīcijā soli pa solim var izzināt tvaika lokomotīvju vēsturi Latvijā no pirmajām lokomotīvēm 19. gs. vidū līdz 1940. gadam.
Stāsts sākas ar tvaika lokomotīves uzbūves un darbības principiem, kas parādīta SIA „Dd studio” veidotajā animācijā. Rasējumos un maketos redzamas 19. gs. inženieru radītās lokomotīves.
Pēc teorētiskas lokomotīves iepazīšanas, ekspozīcija pārceļas uz Latviju, kur 1858. gadā sāka būvēt pirmos dzelzceļus. Ar attēlu, priekšmetu un dokumentu starpniecību apmeklētāji tiek iepazīstināti ar lokomotīvju saimniecības izaugsmi no Rīgas–Daugavpils līnijā izmantotajām Anglijā un Vācijā ražotajām lokomotīvēm līdz pirms Pirmā pasaules kara Krievijā būvētajām.
Otrā ekspozīcijas daļa veltīta Latvijas valsts dzelzceļu (1919–1940) lokomotīvju parkam, īpašu uzmanību veltot Latvijā projektētajām, būvētajām un ekspluatētajām lokomotīvēm un motorvagoniem. Dažu ritekļu konstrukcija bija unikāla un par tiem savulaik vēstīja prestiži dzelzceļu apskates izdevumi. Piemēram, Tk sērijas lokomotīve ir iekļauta vispasaules dzelzceļu enciklopēdijā. Mūsdienās lielu interesi var izraisīt 20. gs. 30. gadu krīzes laikā tapušie sliežu autobusi, kas bija viens no veidiem kā samazināt dzelzceļa ekspluatācijas izdevumus. Uzzini, kāpēc ekspozīcijā par tvaika lokomotīvēm atrodas vecākais muzeja priekšmets – ugunsdzēsēju ūdenspumpis no Naujenes stacijas.
Ekspozīcijas centrā atrodas Pirmā pasaules kara laikā būvētā un Latvijā līdz pat 20. gs. 70. gadiem ekspluatētā ML sērijas šaursliežu (600mm) dzelzceļa lokomotīve.
Ko darīt ekspozīcijā?
- Iekāpt un tuvāk aplūkot ML sērijas šaursliežu (600mm) lokomotīves kabīni, tajā redzamās ierīces, kas nodrošina lokomotīves vadību;
- Izpētīt tvaika lokomotīves katla šķērsgriezumu;
- Noskatīties filmu "Kādas lokomotīves stāsts" (VFS) un kopā ar reperi Ansi meklēt iedvesmu, izpētot Gulbenes–Alūksnes bānīša 750 mm tvaika lokomotīvi Ferdinands filmā "Tvaika vilnis" (VFS, 2017);
- Doties uz Halli un apskatīt 600 mm dzelzceļa platformu, sniegtīri un iekāpt pasažieru vagonā. Aplūkot III klases pasažieru vagonu, kas 20.gs. 20.g. būvēts Rīgā a/s "Fenikss" un, pirms doties ārā, lai iepazītos ar Baltijā lielāko ritekļu kolekciju, iekāpt 20. gs. 60. gados būvētās dīzeļlokomotīves TEP60 kabīnē.
Muzejs piedāvā ekskursiju "Ritekļu vēsture Latvijā" grupām no 10 līdz 20 personām. Pieteikšanās pa tālr.: 20032331 vai mājaslapā "Pieteikt ekskursiju".
Ekspozīcijas idejas autors ir muzeja zinātniski pētnieciskā darba vadītājs Toms Altbergs. Savu artavu ekspozīcijas materiālu atlasē un sagatavošanā devuši visi muzeja darbinieki. Mākslinieciskais un vizuālais noformējums tapis sadarbībā ar SIA „HES” (direktors Mikus Mezītis) un SIA „Dd studio”.