Cietumnieku vagona restaurācija
Vagona galvenās sastāvdaļas ir: divi KVZ-5 tipa divasu ratiņi, metāla rāmis un koka karkass, kas apšūts ar skārda loksnēm. Visas nesošās vagona daļas ir izgatavotas no koka.
Pirmie restaurācijas darbi sākās 2004. gadā. Uzsākot darbus, vagona skārda apšuvums bija korodējis un vietām neturējās pie karkasa. Metāla materiāla zudumi īpaši izteikti bija jumtam, vagona galiem, zem ogļu kastēm un visām skārda apšuvuma lokšņu malām. Jumta stāvoklis pirms restaurācijas bija kritisks, tas nozīmēja, ka arī vagona salons tika pakļauts nelabvēlīgai mitruma ietekmei. Vagona griesti, grīda un atsevišķas starpsienas bija bojātas, arī vagona stāvs vietām bija kritiskā stāvoklī. Logu rāmji bija satrunējuši, un nefunkcionēja to aizvēršanas mehānismi. Kameru restotās durvis nevarēja ne attaisīt, ne aiztaisīt, arī ventilācijas sistēma nefunkcionēja.
Darbus sadalīja vairākos posmos. Sākumā noņēma jumta apšuvumu, kas atklāja tā patieso stāvokli. Jumta koka karkass apmēram 50% apmērā bija pilnībā jānomaina. Nesošām koka konstrukcijām bija materiāla zudumi. Jumtam daļēji uzklāja jaunu dēļu pārsegumu, kuram pa virsu atjaunoja skārda apšuvumu, iestrādājot ventilācijas izvadus.
Paralēli tika demontēts karkasa skārda apšuvums. Pēc demontāžas atklājās, ka nesošām sijām ir jāveic protezēšana, kā arī divās vietās, apmēram 10 m2 platībā, jāatjauno dēļu apšuvums. Lai neizjauktu vagona konstrukciju, nesošās sijas mainīja pakāpeniski, veicot bojāto vietu protezēšanu. Pēc karkasa koka daļu protezēšanas, salaboja visu logu vēršanas mehānismus un izgatavoja jaunus logu rāmjus, kurus uzstādīja pirms skārda apšuvuma uzklāšanas.
Otrais posms - vagona salona restaurācija, tika uzsākta ar iztrupējušo vietu izņemšanu un protezēšanu. Bija nepieciešams izgatavot vienas jaunas durvis un trīs jaunas lāviņas, kas pirms restaurācijas bija neatgriezeniski bojātas vai nebija vispār.
Ņemot vērā vēsturiskos priekšnoteikumus, tika nolemts 20. gs. otrajā pusē, modernizācijas ietvaros, ierīkoto elektroinstalāciju neatjaunot. Atjaunoja sākotnējo sveču apgaismojumu. Vecie sveču lākteņi bija korodējuši un plašiem materiāla zudumiem, un pārveidoti elektriskam apgaismojumam, tamdēļ pēc parauga izgatavoja jaunus.
Paralēli bojāto koka daļu nomaiņai tika daļēji noņemts vecais krāsojums vagona interjeram, vietās, kur krāsa bija atlupusi no dēļu klājuma, sienas un lāvas špaktelēja. Noslēdzošajā etapā tika atjaunots krāsojums, salaboti un atjaunoti visi durvju un restu funkcionēšanas mehānismi. Pieredzes trūkuma dēļ 2004. gada restaurācijas laikā grīdu neatjaunoja, grīdai uzklāja saplāksni. kam pa virsu uzlika linoleju, arī ventilācijas sistēma netika atjaunota.
Pēc pieciem gadiem nācās secināt, ka iepriekš uzklātais jumta apšuvums ir uzklāts nekvalitatīvi un to nācās nomainīt. Kā arī metāla apšuvums bijis nepietiekami attīrīts no eļļām un krāsa sāka atlupt no vagona stāva. 2009. gadā vagonam atkārtoti uzklāja jaunu skārda jumta klājumu, iestrādājot tajā ventilācijas lūkas, sveču izvadus. 2010. gadā vagona stāvu atkārtoti krāsoja.
Tā kā vagons visu laiku atrodas zem klajas debess, tajā uzkrājās mitrais gaiss, vagonā veidojās kondensāts un to pastiprināti ietekmēja laika apstākļi. Parādījās nākamā problēma, kas netika novērsta iepriekšējā restaurācijas gaitā, jo krāsu attīrīja tikai daļēji, atkal sāka lobīties salona koka apšuvuma krāsojums. 2013. gadā tika uzsākta salona koka apšuvuma krāsojuma restaurācijas darbi. Šoreiz krāsu attīrīja pilnībā, līdz kokam attīrot arī no špaktelējuma kārtām, kas veicināja krāsas lobīšanos. Dēļus krāsoja un āderēja. Metāla daļu un durvju krāsojums netika restaurēts. 2014. gadā beidzot tika nolemts restaurēt grīdu, kura bija satrunējusi un turējās uz saplākšņiem. Tika demontēts vecais dēļu segums, grīdā iestrādāts jaunas grīdas brusas un ieklāts jauns dēļu segums, ko pārklāja ar dabīgā linoleja segumu. Lai vagonā būtu labāka gaisa cirkulācija, izgatavoja jaunus ventilācijas izvadus, kas nodrošina ventilācijas sistēmas funkcionalitāti.
Darbus palīdzēja realizēt SIA „L-Ekspresis”, SIA „Jumtu meistars”, SIA „Vikardo”, SIA „Temic”, SIA „Kalber”.