Latest news

Baltijā lielākais dzelzceļa modelis mērogā 1:87

2022. gadā noslēdzās dzelzceļa maketa atjaunošanas un paplašināšanas projekts. Maketa kopējais sliežu ceļu garums 200 m, laukums – 44 m2. 4 stacijas – Tukums II, Spāre, Līvbērze, Gaidas. 47 pārmijas un 47 luksofori. Ritošais sastāvs – dīzeļlokomotīves M62, TGK2, ČME, tvaika lokomotīve BR52, dīzeļvilciens DR-1, Sliežu apkopes mašīna.

Projekta autors – Jiri Čekan
Projekta realizētāji – Jiri Čekan, Sergejs Tretjakovs, Libor Šmidt, Aigars Kļaviņš, AM Servisi
Ainava u.c. vides objekti – Inta Čekanova
Ēku autors – Alfrēds Straume

Maketa demonstrējums reizi stundā. Demonstrējuma laikā apmeklētāji tiek aicināti:

  • sekot līdzi piecu vilcienu sastāvu kustībai;
  • vērot luksoforu signālus;
  • mēģināt uzminēt kurā stacijā vilciens apstāsies, kurš vilciens brauks pirmais;
  • saklausīt atšķirību starp dīzeļlokomotīves motora pukstiem un tvaika lokomotīves eleganci;
  • izpētīt ēkas, notikumus un vietas;

Kad vilcieni aizbraukuši uz depo,  ir laiks izpētīt apkārtni. Ģimenēm ar bērniem piedāvājam aktivitāti Maketa detektīvs.

Maketā nav nejaušu lietu, te viss ir mērogā. Atkritumu urna uz perona, bebri, kas grauž kokus. Kaķis, kuru glābj ugunsdzēsējs. Veļas diena dzelzceļnieka mājā, kāzas Līvbērzes baznīcā un klinšu kāpēji uz Raunas tilta. Grants karjerā norit darbi un mežmalā atpūšas sēņotāji.

Īpašs ir stāsts par ēkām un tiltiem, tas nesākās trīs gadus atpakaļ. Tas glabā un apliecina dzelzceļa modelisma vēsturi Latvijā, kas aizsākās Jūrmalā, Jauno tehniķu stacijā 20. gs. 70. gados. 1998. gadā Dzelzceļa muzejs iegādājās Alvila Krauļa, brāļu Jura un Ulda Boges, Alfrēda Straumes izloloto un muzeja pirmo dzelzceļa maketu ar Līvbērzes un Spāres stacijām, kas pārtapis jaunā veidolā. No šī maketa saglabāti un atjaunoti arī, ar juveliera precizitāti izgatavotie peronu apgaismes stabi.

Vilcienu kustību vada programma, kas seko Latvijas dzelzceļu kustības vadības noteikumiem. Uz tā viss notiek kā īstā dzelzceļā, tikai miniatūrā izmērā. Ik dienas muzeja darbinieki seko līdzi sliežu ceļu, pārmiju, lokomotīvju tehniskajam stāvoklim. Tehnisko atbalstu sniedz maketa veidotāji un Latvijas dzelzceļnieku biedrības speciālisti. Lai viss strādātu, jābūt rūpīgai ikdienas apkopei.

Makets tapis ar valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" un Valsts kultūrkapitāla atbalstu.