Latest news

You are here

Nodarbība "Ritekļu vēsture Latvijā 1858.–1940. gads"

Foto K.Grūslis

Nodarbības laikā piedāvājam iespēju iepazīt muzeja vagonu un lokomotīvju kolekciju, izzināt tvaika lokomotīves uzbūvi un darbības principus.

Tālāk seko ieskats kādas izskatījās pirmās Latvijas dzelzceļu līnijās izmantotās Anglijā un Vācijā ražotās lokomotīves, kā un kāpēc lokomotīves kļūst jaudīgākas, ātrākas. Otrā daļa veltīta Latvijas valsts dzelzceļu (1919.-1940. gads) lokomotīvju parkam, īpašu uzmanību veltot Latvijā projektētajām, būvētajām un ekspluatētajām lokomotīvēm un motorvagoniem. Dažu ritekļu konstrukcija bija unikāla un par tiem savulaik vēstīja prestiži dzelzceļu apskates izdevumi. Piemēram, Tk sērijas lokomotīve ir iekļauta vispasaules dzelzceļu enciklopēdijā. Mūsdienās lielu interesi var izraisīt 20. gadsimta 30. gadu krīzes laikā tapušie sliežu autobusi, kas bija viens no veidiem kā samazināt dzelzceļa ekspluatācijas izdevumus.

Pilnīgi citas sajūtas nodarbības laikā rodas, brīdī, kad ir iespēja iekāpt un tuvumā aplūkot I Pasaules kara laikā būvēto un Latvijā līdz pat 20. gadsimta 70. gadiem ekspluatēto šaursliežu (600 mm) dzelzceļa lokomotīvi. Tās vēsture apskatāma filmā "Kādas lokomotīves stāsts" (VFS).

Tālāk nodarbības laikā iepazīstinām ar signālu darbību dzelzceļā un atsevišķiem pamatprincipiem, kas jāievēro stacijas dežurantam vadot vilciena kustību. To visu palīdz uztvert dzelzceļa makets mērogā 1:87.

Muzeja hallē turpinās saruna par vagoniem, ir iespēja salīdzināt šaursliežu un platsliežu līniju vagonus, aplūkot 20. gs. 20. gados Rīgā būvēto pasažieru vagonu. Iekāpšana dīzeļlokomotīves TEP60 kabīnē aizsāk trešo daļu - iepazīšanos ar muzeja ritekļu kolekciju.

Ārā uz 4 sliežu ceļiem ir iespēja uzzināt dažādu lokomotīvju, vagonu vēsturi, nozīmi un fotografēties un tuvāk aplūkot ER2 elektrovilcienu, tvaika lokomotīvi un vagonu cietumnieku pārvadāšanai.

Muzejs patur tiesības mainīt apskates objektus, ja laika apstākļi var būtiski ietekmēt to saglabātību un apmeklētāju drošību.

 

Nodarbības mērķis: Izzināt lokomotīvju un vagonu nozīmi un attīstības vēsturi Latvijā

Nodarbības ilgums: ~50 minūtes

Valoda: latviešu vai angļu valoda

Vecums: ekskursiju vadītāji stāstījumu pielāgo grupas vecumam

Dalībnieku skaits: līdz 20 cilvēkiem (lielākas grupas tiek sadalītas)

Nodarbības cena: grupām no 10 - 20 personām 25 EUR latviešu valodā vai 40 EUR svešvalodā un ieejas biļete katram dalībniekam saskaņā ar cenrādi, grupām līdz 10 personām 40 EUR latviešu valodā vai 85 EUR svešvalodā un ieejas biļete katram dalībniekam saskaņā ar cenrādi. ( 1 - 2 skolēnu grupu pavadošajiem pedagogiem - bez maksas )

Norises vieta: Rīgā, Uzvaras bulvārī 2A

Pieteikšanās: pa telefonu 20032331 vai aizpildot ekskursiju pieteikuma formu

Nodarbību iespējams apmeklēt programmas "Latvijas skolas soma" ietvaros

Foto K.Grūslis

Nodarbības laikā piedāvājam iespēju iepazīt muzeja vagonu un lokomotīvju kolekciju, izzināt tvaika lokomotīves uzbūvi un darbības principus.

Tālāk seko ieskats kādas izskatījās pirmās Latvijas dzelzceļu līnijās izmantotās Anglijā un Vācijā ražotās lokomotīves, kā un kāpēc lokomotīves kļūst jaudīgākas, ātrākas. Otrā daļa veltīta Latvijas valsts dzelzceļu (1919.-1940. gads) lokomotīvju parkam, īpašu uzmanību veltot Latvijā projektētajām, būvētajām un ekspluatētajām lokomotīvēm un motorvagoniem." data-share-imageurl="https://www.railwaymuseum.lv/sites/muzejs.ldz.lv/files/DSC_0846.jpg">