Latest news

„Ritekļu vēsture Latvijā” 1858. – 1940. gads

Ekspozīcijā soli pa solim var izzināt tvaika lokomotīvju vēsturi Latvijā no pirmajām lokomotīvēm 19.gs. vidū līdz 1940.gadam.

Stāsts sākas ar tvaika lokomotīves uzbūves un darbības principiem, kas parādīta SIA „Dd studio”  veidotajā animācijā.  Rasējumos un maketos redzamas 19.gs. inženieru radītās lokomotīves. Pēc teorētiskas lokomotīves iepazīšanas, ekspozīcija pārceļas uz Latviju, kur 1858. gadā sāka būvēt pirmos dzelzceļus. Ar attēlu, riekšmetu un dokumentu starpniecību autori iepazīstina apmeklētājus ar lokomotīvju saimniecības izaugsmi no Rīgas-Daugavpils līnijā izmantotajām Anglijā un Vācijā ražotajām lokomotīvēm, līdz pirms Pirmā pasaules kara Krievijā būvētajām. Otrā ekspozīcijas daļa veltīta Latvijas valsts dzelzceļu (1919-1940) lokomotīvju parkam, īpašu uzmanību veltot Latvijā projektētajām, būvētajām un ekspluatētajām lokomotīvēm un motorvagoniem. Dažu ritekļu konstrukcija bija unikāla un par tiem savulaik vēstīja prestiži dzelzceļu apskates izdevumi. Piemēram, Tk sērijas lokomotīve ir iekļauta vispasaules dzelzceļu enciklopēdijā. Mūsdienās lielu interesi var izraisīt 20. gadsimta 30. gadu krīzes laikā tapušie sliežu autobusi, kas bija viens no veidiem kā samazināt dzelzceļa ekspluatācijas izdevumus. Uzzini kāpēc ekspozīcijā par tvaika lokomotīvēm atrodas vecākais muzeja priekšmets - ugunsdzēsēju ūdenspumpis no Naujenes stacijas.

Ekspozīcijas centrā atrodas I Pasaules kara laikā būvētā un Latvijā līdz pat 20. gadsimta 70. gadiem ekspluatētā ML sērijas šaursliežu (600mm) dzelzceļa lokomotīve

Ko darīt ekspozīcijā?

  • Apmeklētāji var iekāpt un tuvāk aplūkot ML sērijas šaursliežu (600mm) lokomotīves kabīni, tajā redzamās ierīces, kas nodrošina lokomotīves vadību; 
  • Izpētīt tvaika lokomotīves katla šķērsgriezumu;
  • Noskatīties filmu  "Kādas lokomotīves stāsts" (VFS) un  kopā ar reperi ansi meklēt iedvesmu  izpētot Gulbenes - Alūksnes bānīša 750 mm tvaika lokomotīvi Ferdinads filmā Tvaika vilnis (VFS, 2017)
  • Doties uz Halli un apskatīt 600 mm dzelzceļa platformu, sniegtīri un iekāpt pasažieru vagonā. Aplūkot III klases pasažieru vagonu, kas 20.gs. 20.g. būvēts Rīgā a/s "Fenikss" un, pirms doties ārā, lai iepazītos ar Baltijā lielāko Ritekļu kolekciju, iekāpt 20.gs. 60.gados būvētās dīzeļlokomotīves TEP 60 kabīnē. 

Muzejs piedāvā ekskursiju Ritekļu vēsture Latvijā grupām no 10 - 25 personām. Pieteikšanās pa t. 67232511 vai mājas lapā. 

Ekspozīcijas idejas autors ir muzeja vecākais ekspozīciju un izstāžu organizators Toms Altbergs. Artavu ekspozīcijas materiālu atlasē un sagatavošanā devuši visi muzeja darbinieki, mākslinieciskais un vizuālais noformējums tapis sadarbībā ar SIA „HES” (direktors Mikus Mezītis) un SIA „Dd studio” .