Džons Hokshows /John Hawkshaw/ (1811-1891) Rīgas – Dinaburgas dzelzceļa galvenais inženieris

Dzelzceļu laikmets Latvijā aizsākās 19.gadsimta vidū, kad tapa pirmo dzelzceļu līniju ieceres. Tomēr pagāja vairāk kā 10 gadi,  līdz 1861.gada septembrī piepildījās Rīgas Biržas ilgi lolotā ideja un tika atklāta regulāra vilcienu satiksme pa Rīgas – Dinaburgas (Daugavpils) dzelceļu. Par cilvēkiem, kas projektēja un vadīja pirmo dzelzceļu būvi Latvijā ir samērā skopas vēstures liecības. Kas viņi bija?

1856.gadā Rīgā ieradās par Rīgas – Dinaburgas dzelzceļa galveno inženieri izraudzītais inženieris no Anglijas Džons Hokshows /John Hawkshaw/. Viņš vadīja būvdarbus un uzraudzīja sliežu, lokomotīvju, vagonu u.c. piegādes. Ceļu būves iecirkņus vadīja K.Hennings, M.B.Viljams, Bidders, D.Huttons. Viss tehniskais personāls, izņemot rakstvežus un zīmētājus, bija inženieri no Pēterburgas (2), Vācijas (3), Zviedrijas(4) un Anglijas (precīzs skaits nav zināms). Būvdarbu veicēji vairākkārt atteicās no darbu pabeigšanas un bija jālīgst jauni, līdz 1861. gada rudenī būvniecību pabeidza Morgans Bransby Viljams vadībā.

Džons Hokshows /John Hawkshaw/ (1811-1891) - angļu inženieris ar izcilu reputāciju projektēja ne tikai Rīgas – Dinaburgas un Dinaburgas – Vitebskas dzelzceļus. Dzimis 1811.gadā Jorkšīrā, kur sācis piedalīties dažādos būvniecības darbos. 1830.gadā devās uz Venecuēlu, kur pilnveidoja navigācijas iespējas pa Aroa upi un guva pieredzi citos darbos. Laika posmā no 1835. līdz 1850.gadam  strādāja Mančestras un Līdsas kā arī Lenkašīras un Jorkšīras dzelzceļos, vadot vairāku dzelzceļu posmu būvniecību. 1850.gadā viņš pārcēlās uz Londonu un izveidoja konsultāciju kompāniju, kas pastāvēja vairāk kā 50 gadus.

Trīsdesmit astoņu gadu profesionālās darbības laikā Londonā, viņš nodarbojās ar  projektēšanu un inženieru darbu uzraudzīšanu un konsultēja būvdarbus, ne tikai Anglijā, bet arī daudzās citās pasaules daļās. Bez tam viņš sadarbojās ar parlamenta komiteju un bija šķīrējtiesnesis strīdīgos gadījumos. Kopumā raksturojot viņa darbību no 1850. līdz 1888. gadam, var teikt, ka viņš ir piedalījies dzelzceļu, tuneļu, viaduktu un tiltu, kanālu, ostu, fortu, doku, ūdens darbu, pilsēta drenāžas, meliorācijas, upju uzlabojumu, plūdu profilakses, Karaliskās komisijas, valsts pārvaldes iestāžu, arbitrāžas darbos.

Viņa vadībā uzbūvēja Mančestras un Boltonas, Liverpūles, Aštonas, un Steilbridžas, West Riding Savienības, Šefīldas, Bārnslejas, un Veikfīldas, Liverpūles un citus dzelzceļus, kas savienoti ar Mančestras un Līdsas līniju, kas tagad ir daļa no Lenkašīras un Jorkšīras dzelzceļa. Londonā viņš bija atbildīgs par Čeringkrosas un Kanonstrītas dzelzceļiem, un tiltiem pār Temzas upi; viņš bija inženieris Austrum Londonas dzelzceļam, piedalījās Londonas metro iekšējā apļa izstrādē. Līdzās tam konsultēja dzelzceļu, tuneļu un tiltu būvi - Vācijā, Krievijā, Indijā, Maurīcija, u.c. Šajā laikā arī vairākkārt ieradās Latvijā, lai uzraudzītu Rīgas – Dinaburgas dzelzceļa būvdarbus.

Informācijas avoti:

http://www.gracesguide.co.uk/John_Hawkshaw 

Sir John Hawkshaw 1811-1891. The life and Work of an Eminent Victorian Engineer. Martin Beaumont, The Lancashire & Yorkshire Railway Society 2015